maandag 2 maart 2009

Hoe knoopt men een halsdoek?

Na het lezen van enkele Amerikaanse blogs had ik het wel door dat ze echt geobsedeerd waren door het charme van de Françaises en dat hun kunst van sjaaltjes knopen probeerden na te apen. Ze zijn geheel onder de indruk van het "foulard"-mythe. Ik heb het natuurlijk over de sjaal/halsdoek als accessoire en niet als thermische protectie.
Dus, dacht ik wat zijn nu de beste manier om een sjaal/halsdoek te dragen en ik heb een paar testen gemaakt. Hier zijn de fotos van de probeersels met een lange donkergroene sjaal die breed genoeg is en gedrapeerd kan zijn. De drie eerste fotos tonen wat ik gewoonlijk doe, daarnaast, rechts, als een stola gebruik (bv met een avondkleed) met of zonder broche. Links beneden, zijn de einden gewoon over elkaar geplaatst met een blazer (meer classy look).

Andere fijnere sjaal en andere maniere van draperen/knopen. 3a en 3b zijn zoals het tweede beeld maar de sjaal werd eerst op zichzelf gedraait.
Andere wijzen en andere sjaals. Volgens de stof is het resultaat heel anders. Er zijn verschilende knopen (Ascot maar met langere eindes), simpele knoop, vlinder knoop (of hoe noemt men dat?),... Over het algemeen is het effect beter als de knoop een beetje naar de schouder gedraaid is. Als de knoop te net, te perfect is, ... dan is het vlug te strikt.

Alweer met de blazer maar met een rode sjaal (mooi contrast tussen het rode en het donkerblauw). Deze stijl word veel door mannen gedragen.


Andere posts:

Hoe knoopt men een halsdoek? (deel 2 de "Carré")
Hoe knoopt men een halsdoek? (deel 3 Hoofddoek )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten